Ervaar jij ook spierpijn na het sporten?

Ervaar jij ook spierpijn na het sporten?

24-08-2019 Off By admin

Spierpijn is een pijn die gevoeld wordt in de spieren. Een overbelasting van de spieren heeft spierpijn vaak tot gevolg. Dit betekent dat een (te) zware training spierpijn geeft. Als gevolg van spierpijn is de spierkracht tijdelijk verminderd en de spierspanning tijdelijk verhoogd. Bij hierhebikpijn.nl kunnen mensen met fysiotherapeutisch gerelateerde klachten gratis hun klachten gratis laten controleren door middel van een interactieve fysiotherapie check. Wanneer je dus lichamelijke klachten ervaart kun je hier kijken hoe dit ontstaat en wellicht ook handige informatie over wat je er eventueel zelf al aan zou kunnen doen.

Wat is spierpijn?

Je hoort veel mensen klagen over spierpijn wanneer ze bijvoorbeeld even een paar kilometer hebben gerend, een training gedaan hebben in de gym of een andere inspannende activiteit verricht hebben. Maar wat is spierpijn dan precies? En hoe kom je hieraan.. Spierpijn wordt door veel mensen vaak in verband gebracht met sportprestaties, echter kan het ook voorkomen na een dagje hard werken in de tuin of gewoon een fijne avondwandeling. Spierpijn komt vrijwel vaak voor wanneer je een reeks bewegingen hebt gedaan waaraan je spieren niet gewend zijn.

Spierpijn kan dus heel wat oorzaken hebben. Wanneer er wordt gepraat over spierpijn denkt iedereen meteen aan beweging of aan het sporten, echter kan spierpijn meerdere oorzaken hebben.

  • Zo kun je spierpijn krijgen vanuit overbelasting. Dit houdt in dat je spieren meer inspanning hebben moeten leveren dan dat ze eigenlijk aankunnen, dit kan zeker gebeuren bij het sporten, maar ook tijdens een verhuizing wanneer je zware dozen moet tillen. 
  • Ook kun je spierpijn krijgen van stress. Wanneer je stress ervaart, krimp je als het ware in elkaar zonder dat je het zelf beseft. Dit is een reactie van je lichaam om zich voor te bereiden op een eventuele actie. Bij een langdurige stresssituatie gaan je spieren verkrampen en kunnen ze stijf en pijnlijk aanvoelen. 
  • Wie een verkeerde houding heeft of gedurende een lange tijd in dezelfde houding zit, bijvoorbeeld bij een zittend beroep of een lange autorit, kan na verloop van tijd een vorm van spierpijn ervaren. Meestal is dit dan in de hals, schouder en in de bovenrug. Als gevolg van de verkeerde of langdurige houding wordt een spanning in de rug gecreĆ«erd die er onder andere voor zorgt dat de spieren verkrampen. 

Wat kun je tegen spierpijn doen?

Wanneer je spierpijn ervaart, kan dit alles behalve een prettig gevoel afgeven en het liefst wil je er ook zo snel mogelijk van af.. Maar hoe is de grote vraag! 

Wat helpt tegen spierpijn is wanneer je tien minuten in een koud bad, niet te koud, na een zware training gaat zitten. Dit helpt bij het afvoeren van afvalstoffen in je bloed en zo worden ook de zwellingen van je spieren en andere weefsels beperkt. Echter kun je ook de temperatuur juist omhoog schroeven van de spieren, zo versnel je de bloedcirculatie namelijk. Zo krijgen je beschadigde spieren ook weer snel vers bloed vol voedingsstoffen aangeleverd, dit is pas nuttig een etmaal na de training. Verder is gebleken uit een Australisch onderzoek dat je met een massage de spierpijn tot we dertig procent kunt verminderen. En zeg nou zelf, een massage van Hier Heb ik Pijn is nooit mis!